VI RÄDDADE EN FÅGEL FRÅN EN SÄKER DÖD

Jag och min dotter räddade en stor fiskmåsunge från en säker död bara någon vecka efter att vi installerat oss i Västra Hamnen. Vi satt och åt lunch och det var kallt och blåsigt ute. Det hade regnat en hel del. Vi såg en underlig "sak nere i kanalen"...det såg ut som en fjärrstyrd anka. Den var alldeles stel och när den for in i kanten på kajen så åkte den utåt igen och ändrade riktning, fast utan att röra sig som en fågel brukar, det såg jättekonstigt ut. Samtidigt kom två turister och den ena såg ner i vattnet hela tiden och såg förbryllad ut. Han tog även fram sin kamera och började filma. Men vad tusan var det där för något? Var det någon som skojade??
 
Jag tog fram min kamera med zoom och tog ett foto och när jag förstorat bilden såg jag äntligen vad det var!! Nää, stackars lilla krake! Det var en fiskmåsunge (ganska stor), och den kunde inte komma upp ur vattnet. Det var en väldigt hög kant och den verkade inte kunna använda sina vingar alls, förmodligen var den inte tillräckligt stor för att flyga.
 
Vi beslöt att göra en räddningsaktion jag och min dotter! Om den flyter längre bort vid slutet av kanalen så kommer det ett vattenfall och det kommer den säkert inte att klara...Hjäääälp!!  Man ska ju inte ta i en främmande fågel med händerna och vi hade inga plasthandskar, så vi tog med två tunna genomskinliga plastpåsar och min dotter trädde dem över sina händer. Jag skulle plåta räddningsaktionen!
 
Den var jätterädd för oss. Jag hade mat med mig, men den förstod inte att den skulle äta det som jag kastade ut i vattnet till den, den såg helt utmärglad ut stackaren! Andra stora fiskmåsar kom och tog maten i vattnet och ungen blev jätterädd för de andra fåglarna. Den ändrade riktning bort från dem och gömde sig under nedhängande växter i vattnet på andra sidan kanalen mitt emot där vi stod. Vad skulle vi göra?
 
Jag letade upp en stor trästock som vi satte ner i vattnet i hopp om att den skulle frstå att den kunde klättra upp på den och på så sätt ta sig upp ur vattnet. Men tyvärr så tänkte inte den lilla stackaren som oss... Den simmade bara förbi skräckslagen...
 
Jag kom på att man kan ringa kommunens Fågelskydd, det gjorde jag en gång när jag hittade en stor död svan ute på Ribersborgsstranden. Min dotter googlade dem i mobilen och sen ringde jag upp dem. Han var inte i Malmö och hade två andra fågelärenden, men skulle se om han hann bort till oss senare under dagen.
 
Tänkte att: den kommer nog inte att vara kvar då...så vi gick ledsna upp igen från kylan utomhus och slängde oss på sängen och låg och pratade om den stackars fågeln. Helt plötsligt ringde mobilen och det var Fågelskydds-mannen  :) Han sa att han körde från Arlöv och snart var framme hos oss. Vi gick ut och mötte upp honom och han klev ur bilen med en håv i handen. Det här ska nog gå bra tänkte vi...
 
Här får han upp den stackaren... Han var stel som en pinne, rörde sig inte ö.h.t när han låg i håven, den ville verkligen bli räddad. Vi tror den förstod det. 
 
Här har vi sötnosen, den lyfter upp vingen lite. Han berättade för oss att den var alldeles blöt, både i hela fjäderdräkten och båda vingarna och då kan den inte flyga. Den borde ha kunnat göra det annars, men den hade blivit både nerkyld och var blöt stackaren!
 
Risken var även att den nu kunde få lunginflammation då den var så nerkyld. Ja, vi gjorde vad vi kunde och kände att vi gjort en god gärning och räddat ett litet liv idag - det kändes skönt. Det var lite folk som stod och såg på och som sedan frågade vad som stod på... det finns så många som hatar fiskmåsar för de för sådant liv på nätterna och tidiga morgnar. Det har aldrig stört mig...
 
De är djur och jag anser att de har lika rätt att vara här som vi människor. Bara för att vi har makten att bestämma över deras liv så har vi inte rätten att ta deras - det är ett brott som vilket annat brott. Det fick ett lyckligt slut iaf!
Västra Hamnen - djurvän - fiskmåsunge - fågelskydd - håv - kanal - livrädd - plastpåsar - räddningsaktion