BÄRFISAR E´ VI ALLIHOPA

Imorse när jag vaknade (ouups...morse och morse) och gick ut på balkongen för att titta till min vackra blomma så fick Busan syn på något mörkt som satt nere på balkongräcket och gick dit för att spana in vad det var. Hon stod och luktade ett tag och det var då jag såg att det var en stor skalbagge. Schas katta sa jag och föste in henne och hämtade kameran istället. Här ska plåtas närbilder. Det tråkiga var att den hade börjat krypa och den var snabb också minsann. Att försöka fånga något rörligt på bild och försöka ta en bra närbild är inte det lättaste och det blev två bilder innan jag insåg att jag var tvungen att hiva den där skinnbaggen överbord...hehe. Jag dödar ingen iallafall, bara förpassar den till en annan plats, inte till någon annan dimension utan den får miljöombyte och det ganska direkt. Här kommer bildbevisen...håll i er.


Detta är en Pentatoma Rufipes, d.v.s en rödbent bärfis eller på engelska "stinkfly". Tillhör släktet skinnbaggar. Den har en snabel som den suger upp växter och även mindre insekter i. Isch! Körbär tillhör den absolut godaste födan för den. Tänk att bärfisar kan vara finsmakare. På min balkong ska den INTE bo iallafall.
Spana in de gul/svarta kanterna på nederpartiet av bärfisen, en varningsmarkering som heter duga.


Här hivar den dig över balkongräcket...spana in de gigantiska ögonen.