TONÅRINGAR SOM DRICKER FÅR HJÄRNSKADOR



Att dricka alkohol i tonåren kan ge varaktiga förändringar i hjärnan, visar ny forskning vid North Carolina University. Under tonåren utvecklas hjärnan mycket och då sker även tillväxten av hjärnbarken som är känslig för störningar och kan påverka beteendet när man blir vuxen. Enligt studien kan tonåringar som berusar sig exempelvis bli lynniga, impulsiva, mindre intelligenta och få svårare att anpassa sig till nya livssituationer i framtiden.

Källa: Sund.nu / City 27 sep 2011