En brittisk studie visar att onyttiga processade livsmedel ökar risken för depression. I studien ingick 3500 försökspersoner uppdelade i två grupper. Ena gruppen åt företrädesvis mat som inte var industriellt producerad med mycket grönsaker, frukt och fisk. Den andra åt mestadels processade livsmedel som friterad mat, charkprodukter, vitt bröd, feta mjölkprodukter och sötsaker.
Fem år senare kunde forskarna konstatera att gruppen som åt mycket onyttiga processade livsmedel hade hög frekvens av depression. De som åt mest onyttigt hade hela 58 % högre risk att hamna i depression än de som åt nyttigt. (British Journal of Psychiatry)