MIN DAG PÅ IKEA

Idag hade jag bara en sak i skallen när jag vaknade och det var att jag skulle köpa nytt däck och slang. Jag gick direkt upp och kokade tea och dukade fram frukost, sen kurade jag ihop mig i soffan därhemma och ringde min lillasyster. Hon var väldigt tacksam att jag ringde för hon hade precis vaknat för en stund sedan hon med, rent skräckslagen då hon drömt två riktigt otäcka mardrömmar. Jag tror hon ser för mycket på deckare...haha! Det var styckade lik och nergrävda sådana i drömmen...riktigt ruggigt. Hon drömde även att hennes son ramlade överbord ner i havet och hon fick tag i honom i sista sekunden, men då var han helt plötsligt ett litet barn igen och hängde där i hennes hand. Ja, drömmar är otroliga saker och som det borde forskas mer om. Tycker jag! Det känns som om jag ska börja tolka drömmar igen, den där lät väldigt intressant. Vilken utmaning!

Hon frågade om jag ville följa med till Ikea och det ville jag ju :) Inte ofta jag är där kan jag säga. Kul!

Usch, usch, usch! Att jag kunde glömma detta :

Dagar då man INTE ska gå på Ikea:

1) Lördagar vid lunchtid.

2) När folk har fått lön.

3) När det regnar.

4) När det är fullmåne.

Vi lyckades pricka in alla kriterierna för att få en jobbig eftermiddag, haha!



Även om vi visste vad vi skulle ha så skulle man ta sig fram till stället, kanske slänga ett extra getöga på något kul som man inte sett där tidigare och ja, ni vet...som t.ex den där stora snygga lampan MASKROS (se bild).


Folk BARA stannar framför en när de får syn på något eller så träffar de plötsligt på en bekant och börjar kramas (gnäller inte för det - kramar bör vi alla ge och få) och ställer sig mitt i gången så folk får göra allt för att tränga sig fram mellan dem. Man kan väl gå till sidan och ta sin konversation där? Åh, nej! Det gör man inte på Ikea.

Det var så mycket folk och stökigt och bökigt, skrikande ungar överallt, barnvagnar som körde kors och tvärs, kundvagnar och dessa stressiga människor i värmen så det blev för mycket.

Plötsligt sa jag till syrran: - Kom, var så god och sitt! (då var vi på avdelningen för köksmöbler).


Vilket LUSTIGT bord - perfekt för den kladdiga barnfamiljen. Sätt en liten soptunna under hålet så är det bara att kasta ner  all utspilld mat och alla matrester. Eller så kan man ha en hund stående under hålet, så perfekt - en levande avfallskvarn och kombinerad soptunna! Tjoho! Ideérna flödar Ingvar...vill du köpa dem? hehe

Vi slog oss ner på var sin stol vid ett bord och bara pustade och fick ett andrum mitt i all stress bland folk. Jag ville inte bli smittad av deras stress och bli nerkletad med andras energier. Jag har nog med min egen.  Jag hörde en ung mamma som gick med sin lilla baby i bärsele på magen säga till sin kille: - Finns det inte en snabbare väg ut  härifrån? - Nej, gumman, det finns det inte. Då hade ALLA tagit den vägen, sa han. Jag smålog för mig själv för det var precis så jag kände just då. Ikea ska man bara besöka då man har pengar på kontot och kan spendera lite på nya prylar till hemmet - inte annars. Då blir man bara sur om man hittar något fint man vill ha. Man gör bäst i att hålla sig så långt bort från Ingvar Kamprads världsberömda imperium.


Smart design, perfekt för den lilla firman där alla går ut på lunchen och äter, det s.k. minimalistiska köks-möblemanget. Stolarna var fruktansvärda att sitta på, ryggstödet skavde i ryggen och sittytan var formad i en spets...där blir man inte sittande någon lång stund kan jag tala om. Möbler ska vara sköna annars kan det vara.  

Den fattiga lilla, jag alltså, hittade något som passade min kassa utmärkt. Jag råkade ha två presentkort kvar i min plånbok som kom väl till pass i kassan. Tjohej, vad glad jag blev! Tillsammans hade jag 157 kr kvar på dem.

Jag köpte 4 st halogenlampor, 2 st klädrullar (måste man ha om man har katt), 6 st  glas, en svart box till hyllan Expedit, en ny stor och rejäl "katt"-låda, en rolig förvaringskorg med svans på.
Det var mest svansen jag var ute efter!! Tänkte göra en ny leksak till katterna...kostade bara 5 kr - som hittat!
Jag behövde endast betala 45 kr för hela kalaset. Kan det bli bättre?



När vi hade betalat och skulle gå till hissarna såg vi att himlen hade öppnat sig och det var rena monsunregnet ute. Eller som min käre mor hade sagt: "Regnet stod som spön i backen". Det innebar att vi fick vänta ett tag, det blev en äcklig korv och lite att dricka under tiden. Någon plats att sitta på fanns det ju som vanligt inte. Benen var ju trötta, men vad gör det? Sitta kan jag göra när jag kommer hem. Ja, i massor dessutom. 

  
Sen var vi på Jysk där jag köpte ett vackert romantiskt nyckelskåp - skulle ha två indiska ljuslampetter och två st klädhängare i samma stil, men de var slut, så den trevliga personalen på Jysk Svågertorp ringde till butiken nere i stan och bad dem lägga undan. De hade endast 4 st kvar så där hade jag tur! Tänkte hämta dem imrogon, söndag. Vi var även på Biltema där jag köpte däck och slang till cykeln så jag kan börja cykla igen. YES!!!
En mycket trevlig kille hade jag i kassan med, vi snackade om förfalskade kortdragare. Flirt, flirt!
Nästa butik blev Ilva där jag satt kvar i bilen som en tråkig äkta man (vilket jag nu inte är) och spanade på folk istället.





Nu hade vi bilen nästan proppad med prylar som vi köpt under dagens lopp. Syrran köpte en del till hemmet, till sin dotters rum. Hon fick en stor helkroppsspegel - snygg. En vit liten EXPEDIT-hylla blev det med. Den kostade endast 199 kr. En sån skulle kanske vara lämplig i min dotters rum? Hm...tar mig en funderare!


Min gulliga lillasyster erbjöd sig att köra till Jyskbutiken för att hämta lampetterna och hängarna som jag fått undanlagt. Så gulligt av henne, nu slipper jag ge mig ut i stan imorgon utan kan koncentrera mig på att fixa det snyggt i hallen istället där jag har tänkt ha de nya sakerna. 



Nu är vi hemma hos syrran för en fikastund innan jag åker hem till mig. Dvd:n "Häxdansen" ska hon låna av mig - den kan jag varmt rekommendera er att se. Jag såg den med min dotter i veckan, det är en serie som har gått på SVT tidigare, men den missade jag. Det är 2 dvd-skivor med vardera 3 avsnitt om jag inte minns fel.
Svensk bra film, spänning, humor och härliga människogestaltningar. Perfekt för ett mysterium. Tummen upp!

 
Visst är han söt, lille Gaston? Han satt "fint" för mig på bakbenen när jag skulle ta bilden.


Söt mugg, va?



Mysig fika med gott tea och en god smörgås till.

Saknar mina barn...tomt utan dem. Är det så här det kommer att kännas i fortsättningen? För vem vill sitta hemma en lördagkväll med sin mamma och mysa och titta på film? De vill ju hellre vara med sina kompisar, sin bästis och göra roliga saker, sånt som vi gjorde när vi var 12-13 -14 år. Inte sant? Ibland glömmer jag det. 
Det är bara att inse att de håller på att bli stora nu...*tung suck*.