JOEL KINNAMAN




FINNES:
Het singelskådis  SÖKES: Stark singeltjej

Hetast i biosalongen är inte längre dina nypoppade popcorn utan singelskådisen Joel Kinnaman! Nu får du reda på var hans kvinnoförståelse kommer ifrån, vem som är hans tjejtyp – och vad han gör i timmar på internet.
Joel Kinnaman kommer infarande i fotostudion med andan i halsen. Han har varit på stan för att göra ärenden, och ska fortsätta ut på jakt efter stolar till den nya lägenheten så fort intervjun är över. Det är mycket nu. Han har precis flyttat tillbaka till Stockholm efter fyra år i Malmö på teaterhögskolan och sedan två år i Göteborg på stadsteatern, och i dagsläget får han fler erbjudanden än han kan tacka ja till (vilket han berättar med stor ödmjukhet) och filmar i princip dygnet runt.

Du är verkligen superaktuell. 2009 känns som ditt år! Hur är det att se sig själv på skärmen gång efter annan?
– I början av karriären tyckte jag att det var kul att se på mig själv i andra vinklar än man var van vid. Men inte nu ... jag har fått nog av mig själv. Nej. Men det är lätt hänt att man blir ganska självupptagen när man får så mycket uppmärksamhet och feedback om sin egen person. Jag försöker undvika det.

Och snygg är du. Jobbar du på det?
–  Haha! Om jag märker att jag blir för fåfäng bestämmer jag mig för att bli ful. I perioder tänker jag mycket på vad jag har på mig och köper mycket kläder. Men om jag bryr mig för mycket om hur jag ser ut är det något inom mig som slår bakut, jag vill inte att det ska vara viktigt.

Vem är du egentligen?
– Man blir väl till i mötet med andra människor. I vissa umgängeskretsar är jag en clown, i andra en ledare som folk ser upp till, och i vissa relationer uppfattas jag som extremt uppstyrd, som om jag har koll på allting, men ingenting är ju längre från sanningen ...
Oavsett vilken roll de frambringar så trivs Joel allra bäst i relationer med andra människor. Han säger sig vara genuint intresserad av alla sorter och finner nästan alltid en gemensam grund. Han klickar med de flesta. Men i möten med nya människor har han blivit lite mer reserverad med åren eftersom det nu för tiden händer att personer vet exakt vem han är, vilket kan vara lika märkligt som smickrande. Hur som helst är han mäkta stolt över sin familj, dit alla vännerna räknas (bland andra Gustaf Skarsgård som han har umgåtts flitigt med sedan gymnasiet) och de fem systrarna, så klart. 
– Under hela min uppväxt har jag alltid umgåtts med större och bråkiga killgäng, men har samtidigt haft alla mina systrar omkring mig. Jag tror att det har gjort det lättare för mig att relatera till tjejer eller kvinnor. Jag kan alla knep, säger Joel och skrattar för att sedan bli allvarlig igen.
– Nej, men jag tror att jag har lätt för att förstå tjejer. Om de känner sig nedtryckta till exempel. Det krävs ju mycket mer av en tjej för att höras runt ett konferensbord där det sitter tre män med ljudliga stämmor. Det är en stark kontrast till min hemmiljö, där det funnits så många kvinnor, så jag blir alltid väldigt uppmärksam på sådana situationer.

Vad uppskattar du mest hos en tjej?
– Jag gillar starka tjejer som har en egen drivkraft och som vågar konfrontera. Tjejer som tror på sig själva.

Vad gör du när ingen ser på, något som är typiskt för dig?
– Jag spelar schack på internet. Jag är bra på det. Jag har tålamod och gillar att koncentrera mig på en sak. Om jag försöker göra flera saker på samma gång går det åt helvete. Jag är urbilden av mannen som saknar simultanförmåga.

Joel har fler attribut som kan beskrivas som manliga (med risk för att bli generaliserande). Han är lång, utstrålar styrka och erkänner att han blir grov i munnen när han blir arg (även om det inte händer särskilt ofta). Han räds inte att säga vad han tycker, han provoceras mest av orättvisor och ignorans, ”när människor inte vill förstå eftersom man är så belåten med sin egen välfärd att man inte orkar bry sig”. Och han har en vinnarskalle när han märker att någon tävlar mot honom.

Vidare beskriver han sin uppväxt som ”busig”, han håller sig i form genom att träna thaiboxning och gå på gym och roas av den svartaste humorn: ”Det roligaste är när någon verkligen träffar rätt med en ond eller cynisk karaktär. Det får mig alltid att skratta.” Det kanske har bidragit till, förutom en otvivelaktig begåvning, att så många regissörer anlitat Joel för att porträttera starka manliga karaktärer. Han har till exempel spelat huvudrollen i teateruppsättningen av ”Brott och straff”, den onde Sverker Karlsson i ”Arn – Riket vid vägens slut”, stenhård gangster i TV-serien om Johan Falk som visas just nu och den färgstarke polisen Erik i bioaktuella ”I skuggan av värmen” där han blir passionerat förälskad i en heroinist som spelas av Malin Crépin. En film som han känner väldigt mycket för. 

– När jag läste manuset tyckte jag att det var en mycket gripande kärlekshistoria. Efter att ha sett filmen tycker jag verkligen att vi lyckades fånga den känslan. Det är en allvarlig film men med mycket värme. Sedan blir det någonting extra när man vet att det är baserat på en sann historia. Jag kan själv relatera till en sådan kärlekshistoria, jag har haft band som knutits genom negativa, destruktiva drag, där man samtidigt inte velat förlora hoppet och jobbat för att rädda varandra genom den starka kärlek som man har.

Är du rädd för något?
– Att bli sviken, rädd för att sluta känna saker. Att bli förlamad.

Och slutligen, vad tror du på?
– Jag tror på kärlek! Och Obama.

Joel Kinnaman är singel, född 1979 och började sin karriär som tioåring i TV-serien ”Storstad”. Han har setts i filmer som ”Den osynlige”, ”Tjenare Kungen”, ”Arn – Riket vid vägens slut” och är just nu bioaktuell med ”I skuggan av värmen” mot Malin Crépin och TV-aktuell i serien om Johan Falk. Nästa år ser du honom även i  ”Snabba cash”.

Fem favoriter

Bästa mystipset: ”Mjukisbrallor.”
Favoritdagen:     ”Söndag.”
Favoritstaden:    ”New York.”
Favoritprylen:    ”Kökskniv. Jag gör en grym tomatsås.”
Favoritminnet:   ”Nyår 2009, soluppgången i Goa, Indien.”


Det här visste du inte om Joel:
  

Han har en amerikansk pappa som deserterade från Vietnamkriget och levde på rymmen i Laos i sex år.Joel har fått mycket laotisk och thailändsk mat under sin uppväxt.

Han blir inspirerad av rollen han spelar för stunden och klär sig gärna liknande privat. När han spelade gangster i Johan Falk-serien tränade han mycket och gled runt i träningsoveralls-brallor. 

Nu är Joel MQ´s nya herrmodell till alla tjejer och kvinnors lycka :)

Intervjun gjord av: Carin Jonsson - GLAMOUR dec 2009


Intervju gjorde med Joel i City den 14 januari 2010

Joel Kinnaman
blev brat för att förstå sin rollfigur. "Snabba Cash"-skådisen ville älska sin karaktär. Därför utsatte han sig för samma trauma som rollfiguren går igenom. - Han har ett stort självförtroende, men en dålig självkänsla. Det kan jag känna igen mig från tidigare faser i livet.

Joel en stockholmare som pluggat teater i Malmö och knegat extra på krogarna på Lilla torg. JW - en snåstadskille som förälskar sig i lyxet kring Stureplan och som börjar sälja knark för att kunna bekosta sin glammiga livsstil.

Hängde i överklasskretsar

För att lättare leva sig in i rollen som brats-wanna-ben JW fick Joel ta lektioner hos etikettexperten Magdalena Ribbing. Dessutom såg han till att börja hänga i överklasskretsar. - Jag ville förstå hans drivkrafter, vad han egentligen ville och var hans sårbarhet fanns. Jag var tvungen att förstå honom för att älska honom, sa han i en tidigare intervju i City. Skådespelarens kontakt in i överklassvärlden var ett gäng killar som gått på Lundsberg.

Upplevde samma trauma

- Jag började klä mig lite som rollen, introducerades till folk och gick på fester. Jag upplevde nog samma trauma som JW. Jag var rädd för att använda fel bestick, äta slarvigt och säga "liksom" lite för ofta.
Vissa av hans fördomar kunde snabbt avfärdas. Andra infriades.

- Jag trodde t.ex att överklassen inte har humor - det var lite korkat. Och att det var viktigare för dem att hålla på sina koder än att mötas på riktigt. Vad som däremot stämde var att de kunde vara ignoranta och arroganta inför andras verklighet. De tar sitt välstånd för givet - men det gäller nog oss alla i Sverige, säger han till TT Spektra.

Joels bakgrund: Var barnskådis i serien "Storstad" som tioåring. Har sedan spelat i bl.a "Den osynlige", "Tjenare Kungen", "Arn"-filmerna och "I skuggan av värmen". Har gått Teaterhögskolan i Malmö.

Aktuell:  I huvudrollen som JW i "Snabba Cash", filmatiseringen av Jens Lapidus bestseller. För rollen gick han ner 12 kilo.
 
Joel betyder "JAHVE ÄR GUD". Joel är ett hebreiskt namn, ursprungligen Jahuel.

Antal  män i Sverige som heter Joel:    18 033 st.
Antal kvinnor i Sverigesom heter Joel: 3
Antal personer i Sverige som har nmanet som efternamn:  14

 Tara Moshizi/Citytidningen Malmö/Lund