OCEAN RACE - BÅT KROCKADE MED VAL



Hur stor är sannolikheten att man ska krocka med en val mitt ute i Atlanten? Där kan tydligen vad som helst hända. Den spanska båten Telefonica Black kolliderade med en val under den sjätte etappen av seglingens Ocean race mellan Rio de Janeiro och Boston.

Båten, som pressen skriver om, fick inte några större skador och kunde fortsätta segla, men tappade tid till sina motståndare. Men stackars dem då! Och valen då? Vem brydde sig om den? Hur skadad blev den? Var det någon so brydde sig om hur det gick med den över huvudtaget? Nej! Mycket sorgligt! En båt kan man alltid reparera eller bygga ny, men sorgligt nog kan man inte det med en val. Till saken hör också att valarna i våra hav är utrotningshotade. 
När jag nu ser på en videofilmning från Telefonica Black över väderleken som råder på Atlanten och förmodligen rådde vid kollisionen för att inte tala om farten de hade så kan jag förstå att det nästan är omöjligt att upptäcka en val när vattnet piskar upp på däck...om de nu inte ser det på radarn...eller hur? Jag kan förstå att det är omöjligt att stanna och söka efter en val, men man kan märka ut platsen med en boj. Men det är väl som när rävar och andra djur korsar motorvägen och blir "roadkilled". Förmodligen! Mina tankar går till valen iallafall i denna stund och hoppas att den bara fick en "touch" eller en rejäl bula i pannan...

Telefonica Blacks skeppare Fernando Echavarri ombord meddelade att alla ombord blev ordentligt chockade vid kollisionen, de är ju trots allt stora älskare av havet och dess havsdjur.  Fattas bara...

Discover the drama of the Volvo Ocean Race 2008/9

Den här korta filmen MÅSTE ni se!!!

3
Anonym

Sv: Hihi tack så mkt :) Hur är det med dig då? :)



Kram

/Linnéa

Donkey

SVAR: Tackk <33

inkolinko



Jag håller med dig - mycket yta i den här bloggvärden!



Och vilket drag det va i den där filmsnutten från volvo ocean race. Jag gillar fart och fläkt och skulle nog gilla utmaningen sådär ute till havs - men jag tycker inte ett dugg synd om segelkillarna när det gäller den där stackars valen! Hoppas den klarade sig oskadd!



Hejhopp så länge :)