POJKAR BLIR SMARTARE AV FISK


Lee med nyfångad "FISHY" ombord på Raja Laut Yacht Club i Langkawi, Malaysia


Ja, det har vi ju hört förr eller hur? Att man blir smartare av att äta fisk. Nu har forskare kommit fram till att just tonårspojkar som äter fisk MINST en gång i veckan får bättre resultat på intelligenstester än de som väljer att äta andra matrrätter. Detta visade sig i en stor studie som Göteborgs Universitet gjort när de använde sig av resultaten från Pliktverkets mönstringstester.

Att äta fisk 1ggn/veckan hav i genomsnitt 6% högre resultat. För de som åt fisk fler gånger i veckan blev resultatet nästan 11% bättre. Exakt vad det är som gör fisk nyttigt för hjärnan vet man inte, men forskarna misstänker att det har med fettsyrorna i fet fisk att göra.

 Göteborgs Universitet : www.sahlgrenska.gu.se


källa: Allt om Vetenskap
8
Ida

Hej Bitte! Jag har letat och letat efter något värmetåligt glas som ska vara tillräckligt stort att göra påsen till.. Men har inte hittat det ännu. Jag fortsätter min jakt och ville bara säga att jag inte glömt bort dig!!

Bitte

Heeeeej Ida! Inte behöver du leta efter ett värmetåligt glas, det brukar gå bra med en liten glasburk och det kan jag nog skaffa själv.

Barnen gjorde ofta fina jullyktor i skolan förr av just glasburkar i olika storlekar och målade dem så de såg frostade ut och limmade sen på en fin ängel = underbar lykta! Glasburkar tål i regel väldigt hög temperatur. Så strunta i lyktan :) Hoppas du kollar in här bland kommentarerna... Kram Bitte

Ida

Okej då sätter jag igång nu då :)

Ida

okej. Men då kör vi på det! Jag ska ner till Malmö i helgen. Visst var det där du bodde? För jag skulle tycka det var kul att lämna den personligen. Om du hade tid och lust? Kommer på fredag förmiddag. och åker hem på måndag eftermiddag... Annars skickar jag den..

Bitte

Wow! Det låter jättekul ju! Brukar du vara här nere i Malmö? Hur tar du dig ner? Tåg? Inte med bil, väl? Det är ju rena kaoset här nere just nu. Många är insnöade bara strax utanför Malmö efter ovädret igårkväll. Det ska komma mer snö idag. Jag kan ju maila dig adress och så senare i veckan. Åter igen: Vad kul!

Kirsi

hej bitte! Ida har mitt barnbarn med sig,lilla goa Melwin ca 8mån.Hoppas att de landar tryckt är lite orolig..häng me Ida när hon flyger tillbaka på måndag,eller??Ha de så bra o kram på dig från oss Roger o Kirsi

Ida

Jag flyger.. Och jag hoppas oxå jag landar bra! Förra gången var kaos. trodde vi skulle störta. Har hört att det ofta är så på den flygplatsen. Jag brukar inte vara där men har en syster som bor där och ska hälsa på henne nu då! Hon fick en liten flicka i november å då måste jag bara åka och hälsa på ju!!!

Bitte

Det går säkert jätte-bra med flyget. Har inte hört något att det ska vara några problem. Jaså, din syrra bor här nere, vad kul! Ungefär VAR bor hon? Det är kanske i närheten av där jag bor...vem vet?