ETT FÖRSVARSTAL

Den 16 juni skrev frun till föraren som körde på min son och hans vän den 23 maj 2009 ett väldigt långt brev som kommentar här inne i min blogg. Först nu har jag kunnat sätta mig ner och skriva ett s.k försvartal mot allt det hon skriver om i brevet. Det fick oss att helt sluta blogga om Johannes. Vi är många som blev arga och det är inte utan anledning. Johannes kämpar med att försöka kunna gå igen på sitt ben och har en lång tid att kämpa både fysiskt och psykiskt med det trauma han gått igenom och följande operationer som han ska gå igenom de följande 2-3 åren. Nu svarar jag tillbaka på fruns anklagelser och påståenden gentemot mig, min son Johannes och hans kompis Fredrik som körde mopeden den där ödesdigra dagen för fem veckor sedan.

Du skrev: 
"The lies, postulations and denial, made him sad, but the part where you censure what strangers are allowed to read /write has really turned him on and made him angry. All his sympathies toward you have gone. "

Svar: Vilka lögner? Har jag ljugit om någonting jag skrivit och vad har jag förnekat? Sorgligt att säga det, men TA REDA PÅ FAKTA INNAN DU FÖRTALAR NÅGON!   Jag har INTE censurerat några kommentarer - jag STÄNGDE för att Jesper och Thomas skulle kunna skriva sina mailadresser utan att det skulle komma ut direkt på bloggen bland kommentarerna så att ALLA får tillgång till deras mailadresser  (men det vill du kanske????) Jag ville bara skona dem. Och Thomas visste ju om det, för han har ju skrivit sin mailadress till mig i bloggen - skyddad från alla ögon och för mig logiskt att göra - varför skulle det få honom att bli "turned on and made him angry"??? 

Jag har INTE tagit bort NÅGON kommentar WHAT SO EVER - men undanhållit 5 kommentarer för allmänheten  - två är från Jesper med mailadresser och ett är från din man Thomas - han som körde på pojkarna. För det kan du väl ändå inte förneka? Om du försöker blunda för det som inträffat och skydda din man (något man säkert gör instinktivt som gifta) så måste du inse fakta att han KÖRDE PÅ mopeden med pojkarna! Fredrik har INTE kört på bilen...tänk logiskt och inse fakta!

Och angående hans sympatier gentemot mig så tycker jag att det är hans problem - Om han är den en varma familjefader som du uttrycker det så är det väldigt osjälviskt att inte känna sympatier för mig som mor till Johannes, som blev allvarligt skadad när han körde på min son. Men det är upp till honom, men jag kan inte förstå hans sätt att tänka. Jag mår bara illa. 

Jag hade fått en bra kommunikation med Jesper - som var den som räddningsmässigt var aktiv och larmade etc. tills räddningspersonal fanns på plats - men det lyckades DU förstöra med ditt hemska brev. Du skriver om dina fantasier om dina barn hade vart med i bilen etc. Hur kan du bara skriva på det sättet? Det märks att du inte kan sätta dig in i Johannes eller vår situation. Att du bara kan skriva något sådant får en att tappa hoppet på mänskligheten och undrar om det finns någon som helst empati hos dig! Tänk om JAG hade fantiserat i de banorna?

Pojkarna har varit 20 centimeter från döden. Inse fakta. Hade de åkt rakt in i trädet som var vid en bit från stolpen  
så hade de dött, omkommit, slutat leva, lämnat jordelivet eller om de hade haft riktig riktig otur - blivit förlamade och förståndshandikappade och suttit som ett kolli i resten av sitt liv. Är ni inte GLADA över att det inte gick så illa?
Tänk om ... tänk om... tänk om....
Du skriver om hur krångligt det blivit för er nu för ni är beroende av två bilar. Att ni har en hyrbil och att det kostar en massa. Att Thomas inte kan fungera normalt på sitt arbete.

EGO.

Dina rader
:

"I know this might seem irrational to you when having a son with a broken leg, but we are very much depending on having two cars. Renting a car in 2-4 weeks is expensive and a monument of irritation. We're renting a car, so that the hours away from our kids is as short as possible. Using the public transportation just isn't an option, when living in the country and working abroad".


Johannes liv är TOTALT förändrat. Mitt liv är totalt förändrat. Johannes pappas liv är totalt förändrat. Johannes lillasysters liv är totalt förändrat. Tror du att VÅRT PRIVATLIV fungerar normalt? KNAPPAST!  Jag har knappt träffat min lilla dotter sen olyckan. Vi föräldrar har turats om dagligen på sjukhuset, vi har sovit där och vi har husdjur som måste tas om hand och vem ska göra det? Vet ni vad det kostar att ha hundar på pensionat? Vi vet.

Nu har vi en rullstolsbunden son och Johannes har inte "BARA" brutit benet som du skriver utan har fått benet KROSSAT - hade du läst innantill så kanske du hade vetat eller du försöker kanske förtränga det? Han har förlorat en bit av sitt ben som slogs av vid kollissionen - en bit på 8-10 cm fattas - han ska genomgå otaliga benmärgstransplantationer och han har fått hudtransplantationer för att täcka det stora öppna såret på hans krossade ben. Hud och muskler är avslitna. Ni vet inte hur hemska skador han har!

Jag är så tacksam för dessa fantastiska läkare som räddat Johannes ben från amputation. Johannes har fått inre skador såsom blödningar från både lever och njure. Den ena njuren har bara 1/3-dels funktion vilket kanske kommer att ställa till det för honom senare.  Två dagar efter olyckan fick han kraftiga smärtor från magen och hade fått en inre blödning som vid röntgen visade att hans tunntarm hade spruckit vid olyckan och blev då akut opererad. Bara av detta kunde han ha dött. Han fick bukhinneinflammation och låg med slangar ner i buken, dropp och syrgas en lång tid tills det läkte. Vi vet ännu inte hur det blivit hans skador invärtes. Nu är allt koncentrerat på Plastikkirurgen och hans ben. 

Idag är det exakt 5 veckor sedan olyckan. En tid som känns som en evighet.

Tror du vi kan arbeta? Hela vår värld och existens har blivit förstörd och rubbad, men det enda som har någon betydelse i detta är min sons hälsa - allt annat får bero - om jag så dör på kuppen så ska han skyddas och behandlas med värdighet och få uppmuntran och postiv feedback - det är allt som betyder något nu. Om du har svårt att förstå det så kan jag bara tycka synd om dig. Det han minst behöver är såna här brev från dig!

Sjukhus, vård, mediciner och förlorad arbetsinkomst, utlandsresa inställd och sommaren förstörd...ska jag nämna mer? Nej, jag är inte så småaktig. Vi får leva med detta, ta en dag i taget, allt kan förändras från en dag till en annan.

Det är bara att gilla läget som vi säger här i Sverige. 

Dina ord: "
But trying to turn the story to your favor sounds to me like, you are not only trying to place your son as a innocent victim. Your act of defense towards people writing about the boys matter in this case, makes it sound you're also afraid that people might think of you as a bad mother, for not making sure your son wasn't doing anything wrong. As if it's you, and not your son you are protection".

Vad är min son om han inte är ett oskyldigt offer??? Är HAN skuld till olyckan tycker du? Vilket brott har han gjort sig skyldig till anser du??? Nej, han har inte använt hjälm - det är också det enda brott han gjort sig skyldig till. Det är också den enda gång han INTE har använt hjälm, har han berättat. Och varför skulle jag tro att folk skulle se mig som en dålig mamma för att min son har åkt moped och inte använt hjälm? Har jag inte uppfostrat honom väl då anser du? Jag har för det första inte ens vetat om att han någonsin har åkt moped med någon som är äldre än honom och han vet MYCKET väl att man ska ha hjälm. En hjälm är en livförsäkring har jag alltid sagt, men den hade dock inte hjälpt vid denna olyckan, vilket läkarna har förklarat för oss. Hjälmar hjälper inte mot krossade revben, punkterade lungor och brutna armar och krossade och brutna ben och inre skador . Jag påstår nu inte att man INTE ska använda hjälm, för det SKA man - det är en skyldighet mot dig själv och mot alla som älskar dig.  

De hade ÄNGLAVAKT.

Jag tror det finns en mening med allt som sker och många inblandade har fått många tankeställare som förhoppningsvis förändrar deras sätt att handla och tänka i resten av sitt liv. Man ska vara rädd om det man har och respektera sitt liv och andras  - ibland händer sånt här för att vi ska lära oss något av det (och det gäller även mig) saker som man tagit för givet eller glömt bort hur viktiga de är. Förhoppningsvis har många vaknat och har öppna ögon efter det som hände för exakt 5 veckor sedan på Borrebackevägen mellan V Klagstorp och Klagshamn.

Du skriver:
I'm angry at you, for trying to categorize my husband, as a cold and heartless psychopath (Taking pictures, when this was a lie).

Jag skrev detta som kommentar på min blogg den 14 juni:   
"Jag har inte anklagat någon och av utredningstekniska skäl uttalar jag mig inte här. Jag vet inte om du läst min text efter förarens kommentar, isåfall hade du inte behövt skriva att du tycker jag ska prata med honom. Jag får säga det än en gång: Allt har sin tid. Du får gärna komma hit och hjälpa till på sjukhuset om du vill. Jag kan bara säga att pojkarna har blivit PÅKÖRDA i mycket hög hastighet av bilen. Hedersamt av föraren att höra av sig, vi får hoppas att det är sant som han säger.Jag tycker det är ganska oetiskt o groteskt att stå o filma/ta foton på min svårt skadade son under tiden som räddningspersonal kämpade med honom. Då kan man diskutera hur chockad man är, om man har sinnesnärvaro att göra sånt vid en sån hemsk olycka"

Thomas, föraren av bilen kontaktade därefter mig och skrev:  I accept you go public with this, but I do not accept you give wrong information. First of all I didnt drive to fast, you can see that in the police report. Second of all I didnt take any pictures! The first person on the destination (before the police and the ambulance) was a journalist. I accept you have a hard time, but please do not give infomation that is not true.

Jag svarade: 

"Personen i rödrandig tröja tillhör väl bilen? Det är kanske rent av du? Se fotografen Martin Hanssons foton:
http://www.sverra.se/bilder%2520MAJ-09.html
(mobiltelefon i handen uppe i luften)
Pressfotografer tar inte foton med mobiltelefoner.


Som sagt: Jag har INTE anklagat någon, jag skriver bara vad jag vet, resten får polisen utreda. Jag var tvungen att skriva av mig. Sen är 70 km/h för mig en HÖG hastighet och över 70 km/h är mycket högre. Jag är glad att Johannes och Fredde LEVER idag - det är det enda jag tänker på just nu."

Thomas svarade:

Hi Bitte, That is also the only thing you should be thinking about, but the guy in the red shirt is not me.

Därefter kontaktade Jesper (passageraren i bilen) mig och vi fick klarlagt att han INTE tog foton utan pekade bara med mobilen i handen. Många hade nämligen hört av sig till mig när de sett fotografens bilder från nätet och påpekat att de tagit foton med en mobil. Jag har ALDRIG påstått att det var Thomas som tog foton utan FRÅGADE om det rent ut var han i den rödrandiga tröjan?  Att jag kallat honom för MONSTER får du nog ta tillbaka, för det har jag aldrig skrivit. Du verkar läsa in en massa annat än vad som står i mina rader, man kan ju undra vem som kastar dynga här?  

Du skrev:
You need to get realistic and see your sons own position in this mess. He chose to ride with his friend and he chose not to wear helmet.

Jag tror inte han har valt att bli påkörd.

Du skrev:
I'm very surprised that you keep insisting that at least one of them wore a helmet, when no one else at the scene where able to find any sign of it, even when looking. Both the driver and the passenger is 100% positive that none of them wore helmets.

Återigen svarar jag: Fredrik hade hjälm på sig vid olyckan, den hittades till höger om grusvägen där ingen hade kollat.


Du skrev:
Had he not hit them, they would probably have done it again. Teenagers are in general reckless and lack of responsibility.

Hur kan du bara skriva något så hemskt? Körde han på dem för att skrämma dem? Gjorde han det för att avskräcka dem att åka två stycken på en moped? (ej förbjudet i Sverige).  Skulle han lära pojkarna en läxa?  Jag hoppas du inser vad du har skrivit? Jag undrar verkligen hur du tänker eller om du tänker ö.h.t.  Hur kan du skriva och anklaga dem för att inte bry sig och vara oansvarliga? Drar du alla ungdomar över en kam?


Du skrev:
I could have lost my husband and my kids their father and you, your son and his friend.

Nu skenar din fantasi iväg igen märker jag, du skulle aldrig kunna förlora din man den där dagen - inte på något sätt.
Hur skulle det gå till?
De enda som hade kunnat mista någon den dagen var jag och Johannes pappa och Fredriks föräldrar.
Vi hade mist vår älskade son - endast 13 år gammal  och  Fredriks föräldrar hade mist sin älskade 15-åriga son. Tänk på det!

Du skrev:
I hope you read the letter and understand, that I know you only want was best for your kid, but that he too has a role in what's happening in our family.


Jag kan bara skaka på huvudet åt dina dumma kommentarer och påståenden.  Om du visste så mycket sorg du förorsakat med ditt hemska brev speciellt för Johannes och oss anhöriga. Vi har beslutat att efter detta brev från dig så vill vi inte ha NÅGON SOM HELST kontakt med er WHAT SO EVER.  

15
Sara, Fredriks stora syster

Jätte bra skrivet bitte, håller verkligen med.

matilda

hur är det annars me dej & Johannes ?

hoppas verkligen att allt är bra ,

& jag hoppas mer än något annat

att allt blir bra så fort som möjligt ..



kramar till er !

Johannes pappa

Till föraren (med fru) och passageraren: Jag är otroligt förbannad på förarens fru som insisterar på att det är pojkarna som har gjort något fel. Jag har själv varit på olycksplatsen flera gånger och FÖRSTÅR INTE hur man kan missa en moped som kommer från vänster med 200 meter fri sikt. Det finns en varningsskylt 150 meter innan cykelöverfarten. Jag har inte lagt mig i denna blogg eller läst något ö.h.t som skrivits tidigare, men i och med att min son och hans mamma med flera tog väldigt illa vid sig av det brev du skrev den 16 juni så var jag tvunget att också läsa vad förarens fru skrivit. Passageraren i bilen har även hotat att polisanmäla en person som skrivit en kommentar i denna blogg där personen skriver att hon VET att bilen körde för fort. Hon uppmanas att omedelbart ta bort det hon skrivit. Det är bättre att ni polisanmäler mig som pappa istället för en oskyldig person som har yttrandefrihet. Jag är väldigt irriterad på ert uppträdande i den här historien. Jag stöttar personen som skrivit inlägget att bilen körde för fort till fullo. Sitt inte och kasta skit för pojkarna mår ju faktiskt dåligt. Ni är INTE skadade, men pojkarna är.

DDONIKA&SSOOFIJAHA.

DDONIKA&SSOOFIJAHA.

OMG NI KÖRDE PÅ KILLARNA , ni kan nt neka något sånt e ni sjuka? om de nu va joe o fredde som körde på bilen hur fan ska dom kunna haa flygit iväg så långt o dom blev allvarligt skadade? fick ni ens ett blåmärke?



och ni säger de nu?

helöööh,

asså inse fakta att de var ni och att ni körde på dem .

asså att ni orkar neka detta ?

(du har helt rätt bitte) dom hade ingen chans att dö den dagen men de kunde absolut hända killarna.



så ni kan släppa detta och bara vara ärliga och erkänna att det var ni.



kökkäs, börja tänka med hjärnan:)



jooeeeiiIeeH

sakanadsommfaan:*

kkryyaaa.

alltkommerblibra:)

MATILDASOMHÅLLERMEDEMHÄRUPPE!(A)

iih håller me donika & sofijäääh till max :o

bara erkänn , de var ni som körde

för snabbt och körde på dem

ohmygad ofta dem skulle kört in

i er

liksom hallå?

gå till en optiker eller kolla upp erat minne

eller något för ni verkar inte riktigt friska ;s



JOOE KRRYA FÖRFAN :*

Anonym

jättebra skrivet bitte.

jag har ju träffat dig ett antal gånger nu när jag har hälsta på johanne, du är en jättebra mamma, du ger allt johannes behöver för att bara bli bättre o bättre.

du är så snäll mot honom & hjälper honom med allt.jag förstår inte hur dom som körde i bilen tänker. finner inga ord för något sånt.



jag tänker ofta på johannes&saknar honom jättemycket, jag har stöttat han länge, & kommer att göra de tills han blir frisk igen,

för de e han värd.

tack gud för att dom övrlevde,bara tanken på vad som fanns runt om, & hur mycket värrede kunde bli, får mig att må som sämst..

hälsa gärna johannes från mig ! ;*<3

emma björklund

ett inlägg, de va de förra. de står inget namn men de e emma björklund som har skrivit. :)

Eric

Mycket bra skrivit bitte, håller verkligen med.

att dom ens orkar försvara sig?

dom körde på dom. punkt slut.

madde

haft en bra helg?

OliverEjderbrink,

Du har rätt Bitte dom gjorde det och det går inte att ändra på så hur orkar dom:S



Hälsa joeeiii skit mycke fan saknar killen jätte myck ha det bra<33

OliverEjderbrink,

Du har rätt Bitte han gjorde det och han ska stå för det nu vafan.



Hälsa joeeiii att jag saknar han riktigt mycke<3,

Elina

Kan inte bara mer än hålla med dom där uppe.

Kan dom inte bara erkänna att dom också har gjort fel?

Att lägga skulden på Johannes&Fredde är helt fel enligt alla utom dom som körde såklart.



Håller helt med Emma Björklund.

Du är en jätte bra mamma. Har tagit hand om Johannes på ett fint & ordentligt sätt. Alla mammor hade gjort precis som du. Reagerat på samma sätt. Har inte träffat dig mer än några gånger när jag har träffat Johannes. Fast du har bemött alla hans vänner på ett trevligt sätt, men ändå tänkt på Johannes bästa. Som en mamma ska vara.

Hoppas allt bara fortsätter bli bättre & bättre!

Saknar honom mycket.<3

Hälsa honom gärna även fast jag pratar med honom på sms ibland. (:

Puuss&kraam.

Anonym

sluta skylla allting på dom i bilen.

detta va förarens fru som skrev nte föraren.

tkr det är väldigt kränkande när ni skriver att dom e dumma i huvudet och massa sånt.



håller både med dig bitte och föraren.

men jag förstår nte vrf du valde att lägga ut hennes kommentar, fokusera dig på johannes istället, skriv hur han mår istället för att fokusera på detta!

som du säger ni behöver nte detta just nu, lägg ner det istället, ta det privat istället.



all lycka till er

Bitte

Som sagt, läs titeln på inlägget - det är ett rent försvarstal från min sida. Hon valde att skriva kommentaren till mig här inne.Publicerad är den i vilket fall som helst, jag valde att svara, men det tog tid. Att få en sån kommentar samma dag som vi kom hem från sjukhuset var ingen höjdare precis. Och varför tror du inte att jag har skrivit sen den 16 juni? Total fokusering in på millimetrarna, sen Johannes kom hem. Han vill inte att jag skriver mer om honom och det har jag lovat honom. Försvarstalet blev det sista. De som han vill ska veta hur det är med honom - vet, säger han och jag får väl respektera det. Jag fortsätter ju min dokumentering varje dag, vid varje omläggning av benet, för Johannes och för min egen skull. Jag har ingen sjukvårdsutbildning, men vet idag vad det innebär idag med Johannes vid min sida. Det är tufft och kommer bli tuffare ju längre tiden går. Jag känner att jag är på väg att gå omkull, jag är fruktansvärt ledsen inombords.



Johannes sänder en sommarhälsning till Er alla - Bye